Tahmasebi A, Sharifi L, Askari Bezayeh F. An analysis on the organizational cooperation network of tourism service offices in Rasht city. Journal title 2024; 1 (1)
URL:
http://gtp.khu.ac.ir/article-1-23-fa.html
گروه جغرافیای و برنامه ریزی روستایی دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی
چکیده: (123 مشاهده)
دفاتر خدمات گردشگری ازجمله کنش گران کلیدی صنعت گردشگری محسوب میشوند که نقش بسیار مهمی در ایجاد بازار و رقابتپذیری مقاصد گردشگری بر عهده دارند. با اینوجود، همکاری سازمانی و مشارکت بین دفاتر خدمات گردشگری در مطالعات پیشین کمتر موردتوجه و بررسی قرارگرفته است. ازاینرو هدف تحقیق حاضر تحلیل شبکه همکاری سازمانی و مشارکت دفاتر خدمات گردشگری بر مبنای زمینه کاری و نوع مجوزهای این دفاتر است. بدین منظور دادههای موردنیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه و مصاحبه با مسئولین ۴۰ دفتر خدمات گردشگری شهر رشت جمعآوری و در قالب ماتریس مشارکت و همکاری تنظیم گردید. دادههای مذکور سپس با بهرهگیری از روش تحلیل شبکههای اجتماعی و شاخصهای مرکزیت درجه ورودی، مرکزیت درجه خروجی و مرکزیت بینابین در نرمافزار Ucinet مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق گویای این است که دفاتر باسابقه و کهنهکار (دارای مجوز الف، ب و پ) تمایل کمتری برای مشارکت و همکاری با سایر اعضای شبکه نشان داده و در مقابل، دفاتر جوان (دارای مجوز الف و ب و یا مجوز ب و پ) نقش فعالتری در شبکه ایفا مینمایند و در تلاش هستند تا جایگاه خود را بهعنوان مرجع همکاریهای مشترک تثبیت نمایند. از طرف دیگر تمایل به توسعه مشارکت در دفاتر دارای مجوز ب و ب و پ بهطور قابلتوجهی بیشتر از سایر اعضای شبکه است. بر اساس یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود که جهت توانمندسازی انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری، برای نقش مدیریت و راهبری شبکه از دفاتر باسابقه با مرکزیت درجه ورودی بالاتر و جهت ایجاد هماهنگی و تقویت انسجام شبکه از دفاتر جوان تر با درجه مرکزیت بینابینی بالا استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/12 | پذیرش: 1403/8/1 | انتشار: 1403/8/12