درباره نشریه

 | تاریخ ارسال: 1402/2/11 | 

جغرافیا دارای بینشی عمیق و نگرشی وسیع در فرایند شناخت از توزیع پدیده‌های جغرافیایی و تحلیل عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه و در نهایت نیل به پیشرفت، همسوی با روندهای جهانی و ارزشها/ هنجارهای ملی سرزمینی در چارچوب الگویی ممکن از توسعه پایدار فضایی است؛ گردشگری و عناصر سیستمیان پیوندی ذاتی و عمیق با پدیده‌های محیط جغرافیایی دارند، زیرا که صنعت گردشگری وابسته به مصرف ظرفیتها و موهبتهای مستقر در مکان برای توسعه محصول مقصد و به تبع آن بازار یا تقاضای گردشگری در مقیاس‌های متنوع مکانی فضایی (محلی، منطقه‌ای، ملی و بین المللی) است.

بهره برداری نظام پذیر از ظرفیتهای صنعت گردشگری، توسعه متوازن در گستره سرزمین و تعمیق ارتباطات و پیوندهای مکانی فضایی میان نقاط مقصد و مبدأ از جمله دغدغه‌های بنیادین تصمیم سازان و تصمیم گیران در محافل دانشگاهی و اجرایی است که تحقق هر یک از انها از منظر دانش جغرافیای گردشگری قابل تحلیل، ساماندهی و سازماندهی است؛ به عبارتی دیگر، دانش جغرافیای گردشگری قادر است سهم و نقشی اثر بخش برای پی ریزی اطلاعات خوب در فرایند نظام پشتیبانی از تصمیم گیریهای بخشی و بویژه فضایی (در حوزهٔ سیاستگذاری، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی) برای دستیابی به صنعتی پایدار، پویا و رقابتی را فراهم نماید.
رشد سریع صنعت گردشگری در مقیاس جهانی و تأثیر شگرف آن در ابعاد سیاسی، اجتماعی - فرهنگی و اقتصادی و در جهان، زمینه ساز تعمیق توجه و اقدام در چارچوب اسناد فرادستی توسعه (سند چشم انداز ۱۴۰۴) بینی بخشی و میان مدت (برنامه‌های پنج ساله و به‌ویژه برنامه ششم توسعه) و همچنین بخشی (سند راهبردی توسعه صنعت گردشگری) در سطح کشور شده است و لذا ضرورت دارد تا مبانی دانش، روش شناسی و سازو کارهای مداخله در صنعت و به مقیاس سرزمین متأثر از چارچوب‌ها و ابزارهای گفتمانی و درسهای حاصل از تجارب بیرونی و داخلی به بوته نقد، ارزیابی و بالندگی هر چه بیشتر گذاره شود؛ از جمله بسترهای مهم برای انتشار نتایج گفتمانها و پژوهشها گسترش مجلات پژوهشی مرتبط است که با وجود سابقه زیاد دانش جغرافیای گردشگری و مجلات هم پیوند با آن در مقیاس جهانی، در ایران چندان رشدی نداشته است. اگرچه مقالات گردشگری در مجلات جغرافیایی به‌صورت پراکنده چاپ می‌شود؛ اما از انسجام و هدفمندی لازم برخوردار نیست. انتشار فصلنامه جغرافیای گردشگری، تنها نشریه علمی پژوهشی و تخصصی در حوزه جغرافیای گردشگری در کشور خواهد بود و می‌تواند در زمینه ارائه یافته‌ها و دستاوردهای علمی پژوهشی در کشور پیشگام باشد.
 اقدام پیشتازانه تأسیس اولین و یگانه گروه جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری در دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی گامی مهم است که با راه‌اندازی مجله جغرافیای گردشگری مأموریت برای پیشرفت و بالندگی دانش و رشته جغرافیایی گردشگری تکمیل می‌شود؛ بنابراین، رسالت و هدف کانونی مجله اینست که با همت ویاری اندیشمندان و پژوهشگران حوزهٔ جغرافیای گردشگری و ابعاد بین رشته‌ای ان، چرخه دانش/ مبانی اندیشه‌ای، روش‌های حل مسائل، ارزیابی و یادگیری را از منظر علمی و فنی تخصصی به تکامل رسانیده و بستری مناسب برای تصمیم سازی های اثر بخش و توسعه پایدار اجزای سیستمی صنعت گردشگری (جاذبه‌ها، تاسیسات و تسهیلات، کاربری‌ها- فعالیت‌ها، سیستم حمل ونقل، بازار /تقاضای گردشگری، مدیریت مقصد و استانداردها) در گستره سرزمین را فراهم نماید.
فصلنامه پیشنهادی در ابتدای امر به‌طور کلی به زبان فارسی همراه با ویژه نامه‌هایی به زبان انگلیسی منتشر خواهد شد و تلاش می‌شود تا ضمن نمایه کردن خلاصه تفصیلی (خلاصه تمام‌نما) مقالات به زبان انگلیسی و ثبت آن‌ها در پایگاه‌های استنادی معتبر جهان،  مقدمات ضروری برای بین‌المللی نمودن هیئت تحریریه و داوران و چاپ دستاوردهای پژوهشگران غیر ایرانی به زبان انگلیسی را نیز در آینده نزدیک فراهم نماید.

 

دفعات مشاهده: 548 بار   |   دفعات چاپ: 79 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Geography and Tourism Planning quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb