Hashemiamin A, Zeinalabedinzadeh Mashhadi M.
(2025). The Role of Persian Carpets in Sustainable Tourism Development: Examining the Factors Influencing Tourist Attraction to the Persian Carpet Industry. Geography and Tourism Planning. 1(2), 40-56.
URL: http://gtp.khu.ac.ir/article-1-45-fa.html
هاشمی امین آرزوسادات، زین العابدین زاده مشهدی محمدحسین.
(1404). نقش فرش ایرانی در توسعه پایدار گردشگری: بررسی عوامل مؤثر بر جذب گردشگران به صنعت فرش ایرانی جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری 1 (2) :56-40URL: http://gtp.khu.ac.ir/article-1-45-fa.html
1- گروه آموزشی مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- مدیرعامل کارخانه فرش مشهد پارسیان؛ عضو هیئتمدیره انجمن نساجی استان خراسان رضوی، مشهد، ایران ، mhzeynm@gmail.com
چکیده: (450 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش فرش ایرانی در توسعه پایدار گردشگری و ارائه راهبردهای بهینه برای تقویت جایگاه آن در بازارهای جهانی انجام شده است. گردشگری فرهنگی یکی از عوامل کلیدی در جذب گردشگران بینالمللی به ایران است و فرش ایرانی، بهعنوان نمادی از هنر و هویت ملی، میتواند سهم بسزایی در این حوزه ایفا کند. پژوهش حاضر از روش کیفی و استراتژی تحلیل مضمون بهره گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل ۳۵ نفر از خبرگان صنعت گردشگری و فرش بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری شده و با استفاده از روش کدگذاری باز و محوری در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که هفت بُعد کلیدی—اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی، اجتماعی، سیاسی، محیطی و فناورانه—در افزایش جذابیت گردشگری مبتنی بر فرش ایرانی تأثیرگذار هستند. یافتهها نشان میدهد که راهکارهایی مانند توسعه موزههای فرش بهعنوان مقاصد گردشگری، برگزاری تورهای تخصصی فرش، ترویج تولیدات سازگار با محیطزیست، بهرهگیری از بازاریابی دیجیتال و ایجاد زیرساختهای حمایتی دولتی میتواند سهم صنعت فرش در گردشگری را تقویت کند. این پژوهش ضمن ارائه بینشهای راهبردی برای سیاستگذاران، فعالان صنعت گردشگری و تولیدکنندگان فرش، بر اهمیت همافزایی میان هنر سنتی و نوآوریهای گردشگری تأکید دارد تا صنعت فرش ایرانی بتواند جایگاه خود را در بازار گردشگری جهانی تثبیت و توسعه دهد. |
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/11/7 | پذیرش: 1403/12/14 | انتشار: 1404/4/15