دوره 1، شماره 2 - ( تابستان 1404 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 39-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mavedat E, asadi M. (2025). Investigation of the role of creativity index in the formation of the third generation of tourism (Case study: Zanjan city). Geography and Tourism Planning. 1(2), 20-39.
URL: http://gtp.khu.ac.ir/article-1-44-fa.html
مودت الیاس، اسدی مژگان.(1404). ارزیابی شاخصهای موثر در گردشگری خلاق (نمونه موردی: شهر زنجان) جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری 1 (2) :39-20

URL: http://gtp.khu.ac.ir/article-1-44-fa.html


1- دانشیار گروه شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، ایران ، mavedate@jsu.ac.ir
2- کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، ایران
چکیده:   (380 مشاهده)
توسعه گردشگری نسل سوم بخشی از یک تغییر کلی به سمت توسعه مکان‌های جذاب برای زندگی، کار و بازدید مردم است که این ارتباط روبه‌رشد جایگزین توسعه صنعت گردشگری خلاق را تشویق می‌کند لذا گردشگری خلاق به گردشگران اجازه می‌دهد مهارت‌ها و استعدادهای خلاقانه خود را از طریق تماس با مردم محلی و فرهنگ آن‌ها توسعه دهند. پژوهش حاضر دارای ماهیت توسعه‌­ای کاربردی می‌باشد و از نظر روش تحقیق به‌صورت میدانی، پرسشنامه و روش کتابخانه‌ای صورت گرفته است که هدف کلی بررسی پتانسیل‌های گردشگری خلاق در شهر زنجان می‌باشد. همچنین جهت تحلیل اطلاعات تعدادی از مناطق شاخص و جاذب گردشگر به طور هدف‌مند انتخاب گردیده است. ویژگی‌­هایی که موجب افزایش یا کاهش بهره‌مندی از امکانات گردشگری گشته­‌اند، به صورت پیمایشی و از طریق پرسشنامه و مشاهده عینی جمع‌آوری گردیده و در نهایت داده‌های حاصل از پرسشنامه به وسیله SPSS و AHP تحلیل گردیده است. نتایج تحقیق نشان داده است در شاخص اجتماعی متغیر بازاهای سنتی با وزن ۰.۵۲۸، در شاخص اقتصادی ایجاد میادین پویا و خلاق با وزن ۰.۲۲۰، در شاخص کالبدی تجربه‌ی تولید صنایع دستی و فروش محصولات مرتبط با وزن ۰.۲۹۲ و تجربه طبخ غذا توسط گردشگران و برگزاری جشنواره‌های غذا و آش هر دو با وزن ۰.۱۸۱ به عنوان مهم‌ترین معیارهای موثر در ایجاد خلاقیت گردشگری و توسعه این صنعت در شهر زنجان شناخته شدند. در بین تمامی شاخص و متغیرهای شاخص مورد مطالعه متغیر اجتماعی با وزن نهایی ۰.۵۶۵ و کسب رتبه اول دارای بالاترین نمره نهایی عنوان مهم ترین معیارهای موثر در ایجاد خلاقیت گردشگری دارا می‌باشد. در انتها با استفاده از مولفه‌های برتر خلاقیت شهر زنجان  ارائه برنامه و طرح پیشنهادی صورت گرفته است.
واژه‌های کلیدی: گردشگری، نسل سوم، خلاقیت، زنجان.
متن کامل [PDF 1816 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله برگرفته از پایان نامه | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/6 | پذیرش: 1404/2/31 | انتشار: 1404/4/15

فهرست منابع
1. بابائی، روشن و موسوی، نرجس. (1393). گردشگری خلاق، انتشارات جوانان، گیلان.
2. برندگي، بدري و داریوش نعمتي. (1391). گردشگري خلاق، راهي به سوي توسعه. اولين همایش ملي و طبيعت گردي ایران زمين.
3. رحیمی، محمد، و فاطمه پازند. (1395). الگوی گردشگری خلاق شهری در ایران با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی، فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(6)، ص 97-124.
4. رحیمی، محمد؛ مرد علی، محسن و عبدالرسول، فلاح زاده. (1392). شهر خلاق مبانی نظری و شاخص‌ها، تهران: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران.
5. شفیعی، زاهد؛ فیروزه، فرخیان و لیلا، میرقدر. (1393). اصفحان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی با رویکرد توسعه گردشگری، فصلنامه علمی-پژوهشی و بین المللی انجمن جغرافیای ایران، 12(43)، 278-251.
6. عینالی، جمشید؛ محمدی، یگانه و قاسملو، حسن. (1398). نقش گردشگری خلاق در توسعه پایدار مناطق روستایی(مطالعه موردی روستاهای تاریخی فرهنگی شمال غرب کشور)، نشریه پژوهش و برنامه ریزی روستایی، دوره 8، شماره2، صص19-39.
7. فیروزفر، مرضیه؛ قادری، اسماعیل؛ محمود زاده، سید مجتبی و حسینی، سید علی. (1401). شناسایی و ابعاد بخش گردشگری خلاق مورد مطالعه شهر مشهد به عنوان شهرجهانی گوهر سنگ ها، مجله جغرافیا و توسعه ناحیه ای، دوره 20، شماره 38.
8. قربانی، رسول؛ فریدون، بابایی اقدم، حیدری، رحیم. (1400). ارزیابی شاخص‌های شهر خلاق در ایجاد گردشگری خلاق مطالعه موردی خوی، نشریه پژوهش های جغرافیای انسانی، دوره 53، صص 1509-1522.
9. کیکاوسی، زهرا. (1392). تجدید حیات قسمتی از محله موردستان، طراحی مجموعه گردشگری با رویکرد توسعه خلاق، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
10. معتمد، مژگان. (1398). بررسی ظرفیت ها و پتانسیل های شکل گیری گردشگری خلاق و بکارگیری آن در نمونه موردی قزوین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قزوین.
11. مودت، الیاس. (1400)، سنجش شبکه برندسازی بافت تاریخی شهرها با رویکرد گردشگری مطالعه موردی شهر دزفول، فصلنامه گردشگری شهری، دوره 8، شماره 4، صص 13-27.
12. نکوئی، الهه و کریمیان، مریم (1401). تحلیل ابعاد اقتصادی – اجتماعی توسعه پایدار مبتنی بر گردشگری خلاق مورد مطالعه شهر زابل، نشریه توسعه پایدار شهری، شماره6، صص 85-106.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Geography and Tourism Planning quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb