دوره 1، شماره 1 - ( 4-1403 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

SEIFI M, BAKHTYARIRANANI A. Examining the Mediating Role of Green Human Resource Management in the Relationship Between Corporate Social Responsibility and Hotel Industry Performance". Geography and Tourism Planning 2024; 1 (1) : 2
URL: http://gtp.khu.ac.ir/article-1-30-fa.html
سیفی مینا، بختیاری رنانی اعظم. بررسی نقش میانجی مدیریت منابع انسانی سبز در ارتباط بین مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد صنعت هتلداری. جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری. 1403; 1 (1)

URL: http://gtp.khu.ac.ir/article-1-30-fa.html


1- دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش از راه دور، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تفلیس،گرجستان. ، minaseifi77@yahoo.com
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (313 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی مدیریت منابع انسانی سبز در ارتباط بین مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد صنعت هتلداری بوده است. لذا این پژوهش از حیث هدف جز تحقیقات کاربردی و از حیث گردآوری یافته‌­ها با روش همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان و مدیران صنعت هتلداری در شهر تهران در سال ۱۴۰۲ بوده است. تعداد ۳۲۰ نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان با روش نمونه‌گیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. یافته‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه­‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی کارول (۱۹۷۹)، پرسشنامه مدیریت منابع انسانی سبز زید و همکاران (۲۰۱۸) و پرسشنامه عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (۱۹۸۰) جمع­‌آوری شدند. روایی پرسشنامه­‌ها با استفاده از تحلیل عامل تاییدی و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید. داده‌­های پژوهش با بهره­‌گیری از آمارهای توصیفی، استباطی، مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون سوبل در محیط نرم افزارهای SPSS و SmartPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌­های پژوهش نشان داد که تاثیر متغیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد صنعت هتلداری (۰/۶۱=F) تاثیر متغیر مسئولیت اجتماعی بر مدیریت منابع انسانی سبز (۰/۴۵۴=F) و تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد (۰/۲۸۸F=) به صورت مثبت و معنادار است. به‌علاوه آماره سوبل نشان دادند که اثر غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی بر عملکرد به واسطه مدیریت منابع انسانی سبز برابر (۰/۳۰۱=β) شده است. بنابراین نشان از مثبت بودن این اثرات می‌­باشد. باتوجه به یافته‌­های این پژوهش پیشنهاد می‌­گردد که صنعت هتلدرای جهت بهبود عملکرد سازمانی همواره بر مسئولیت زیست محیطی و اجتماعی خود تاکید داشته باشد.
 
شماره‌ی مقاله: 2
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/6 | پذیرش: 1403/10/19 | انتشار: 1403/10/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Geography and Tourism Planning quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb