مقالات آماده انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران ، navidsaeidirezvani@yahoo.com
2- دکتری گروه جغرافیای انسانی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
3- کارشناسی‌ارشد گروه جغرافیای انسانی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (212 مشاهده)
گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه پایدار محلی، نقشی کلیدی در ارتقاء کیفیت زندگی، افزایش اشتغال، پویایی اقتصادی و حفظ میراث فرهنگی ایفا می‌کند. توسعه موفق گردشگری شهری مستلزم شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر جذب و حفظ گردشگران، به‌ویژه در مقاصد کمتر شناخته‌شده‌ای چون شهر مهدی‌شهر است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی، طبقه‌بندی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر توسعه گردشگری در این شهر انجام شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی و مبتنی بر رویکرد کمّی بوده و گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه ساختاریافته انجام شده است. جامعه آماری شامل گردشگران ورودی به شهر مهدی‌شهر در بازه زمانی مشخص بوده و نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده انجام شده است. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی در نرم‌افزار SPSS استفاده گردید تا ساختار پنهان متغیرها و عوامل کلیدی شناسایی شود. یافته‌های تحقیق حاکی از شناسایی 9 عامل اصلی تأثیرگذار بر گردشگری شهر مهدی‌شهر است که شامل: زیرساخت‌های خدماتی (2.084)، جاذبه‌های فرهنگی- سنتی (1.349)، تجربه ملموس گردشگری (1.497) ، امنیت و میراث تاریخی (0.848)، امنیت اجتماعی- فرهنگی (0.883)، جاذبه‌های طبیعی و دسترسی (0.915)، تنوع خدمات پذیرایی و اقامتی (1.115) ، راهبری اطلاعاتی- محیطی (1.004) و اطلاع‌رسانی فرهنگی- تاریخی (0.359) می‌باشد.که از بین این عوامل، عامل­هایی مثل زیرساخت خدماتی و جاذبه­های فرهنگی و تجربه گردشگری از ضریب بالاتری برخوردار هستند و اهمیت چشمگیری در جذب گردشگر دارند.  نتایج این مطالعه می‌تواند مبنایی برای طراحی سیاست‌های توسعه گردشگری پایدار و ارتقاء جایگاه مهدی‌شهر در نقشه گردشگری کشور فراهم آورد. همچنین یافته­های این پژوهش می‌توانند چارچوبی تحلیلی برای تصمیم‌سازی در سطح محلی و منطقه‌ای ایجاد کرده و به مدیران شهری، سیاست‌گذاران و فعالان حوزه گردشگری در برنامه‌ریزی و مدیریت اثربخش مقاصد کمک نمایند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/8 | پذیرش: 1404/5/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Geography and Tourism Planning quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb