دانشجوی دکتری، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (41 مشاهده)
صنعت گردشگری بهعنوان یکی از محورهای اصلی سیاستگذاری اقتصادی در بسیاری از کشورها، نقش مهمی در توسعه پایدار و افزایش درآمدهای ملی ایفا میکند. این صنعت با تاکید بر برنامهریزیهای دقیق و مدیریت منابع، میتواند ضمن ایجاد فرصتهای شغلی، زیرساختهای منطقهای را تقویت کرده و از طریق سیاستهای هوشمندانه، به توسعه فرهنگی و اجتماعی نیز کمک کند. در این میان، کشور ایران با جاذبههای گوناگون فرهنگی، طبیعی، توان بالقوهای برای توسعه صنعت گردشگری دارد. کشور ایران در منطقه دارای بهترین موقعیت از لحاظ جاذبههای گردشگری است و در پی کسب سود از طریق فعالیتهای گردشگری و جذب گردشگر خارجی است اما سیاستگذاریهایی که در این حوزه انجام شده است تا کنون در جذب گردشگر خارجی موفقیت چندانی نداشته است. هدف از انجام این مطالعه شناسایی چالشهای سیاستگذاری جذب گردشگر خارجی در کشور ایران است. روش انجام تحقیق بر اساس مطالعه کیفی و مبنی بر انجام مصاحبه از 22 خبره در حوزه گردشگری میباشد و دادههای گردآوری شده با استفاده از مدل گراند تئوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت چالشهای سیاستگذاری پس از کدگذاری دادههای خام شناسایی شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که مهمترین چالشهای سیاستگذاری در حوزه گردشگری خارجی؛ عدم سرمایهگذاری و کم بودن منابع مالی برای توسعه زیرساختهای گردشگری و فقدان حمایتهای اقتصادی در کسبوکارهای نوآورانه ، عدم توجه به تمام ابعاد گردشگری، زیرساختهای نامناسب ارتباطی، ضعف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، روابط خارجی ضعیف، ضعف مدیریتی و برنامهریزی، چالشهای قانونی و نظارتی، مسائل امنیتی، ضعف برنامهریزی و ضعف در آموزش نیروی انسانی میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/2/13 | پذیرش: 1404/7/1